Vanaf nu verkrijgbaar. Pathé voucher(s) voor een film naar keuze, thuis of in de bioscoop. Bestel nu
Home » Loyalty Solutions » Loyalty Program

Creëer trouwe klanten met onze slimme loyaliteitsprogramma’s


Bind klanten aan je organisatie of merk met een loyaliteitsprogramma van Sparco. Onze slim opgezette programma’s stimuleren herhaalaankopen en versterken de merkbeleving. Daarnaast kunnen onze loyalty programs je inzicht geven in de wensen en het gedrag van je trouwe klanten, zodat je gerichter met ze kunt communiceren. Sparco denkt graag met je mee over een B2B of B2C loyalty program op maat, en voert het van begin tot eind voor je uit!

Wat is een loyaliteitsprogramma?


Een loyaliteitsprogramma is een krachtig marketinginstrument dat gericht is op het vergroten van de loyaliteit van je klanten. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door klanten te belonen voor bepaalde aankopen of bepaald gedrag, of ze simpelweg te belonen voor het feit dat ze klant zijn. Ook het bieden van extra service of inspiratie om de affiniteit met je merk te vergroten kan onderdeel zijn van een loyaliteitsprogramma. Een loyalty program kan daarnaast tot doel hebben om gegevens van klanten te verzamelen, zodat je ze gerichte informatie kunt sturen.

Voorbeelden loyaliteitsprogramma: van spaarprogramma tot online loterij


De bekendste vorm van een loyalty program is een spaarprogramma. Bij een spaarprogramma sparen je klanten voor leuke cadeaus. Op deze manier worden ze beloond voor hun loyaliteit. Bekende voorbeelden hiervan zijn spaaracties in supermarkten, de Puntenwinkel van ING, en Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van KLM, waarbij klanten sparen voor cadeaus, vluchten, upgrades en hotelkamers. Maar loyaliteitsprogramma’s kunnen ook andere manieren worden ingericht. Denk bijvoorbeeld aan een online loterij of het versturen van een cadeautje op de verjaardag van een klant. Lees voor meer inspiratie onze cases of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Wat kun je bereiken met een loyalty program van Sparco?


Natuurlijk heb je bepaalde doelstellingen in je hoofd als je start met een loyaliteitsprogramma. Of je nu je omzet wilt verhogen door herhaalaankopen te stimuleren, inzicht wilt krijgen in het gedrag van klanten, of klantgegevens wilt verzamelen, jouw doelen zijn voor ons altijd leidend. Daarom zijn onze programma’s gebaseerd op harde data, en zo opgezet, dat we precies kunnen zien of de gewenste resultaten behaald worden. Dit noemen we smart loyalty.

Loyalty concepts


Een loyaliteitsprogramma begint met een ijzersterk concept. Het programma moet onderscheidend zijn en naadloos aansluiten bij de stijl en waarden van je organisatie. Daarom ontwikkelen we in samenspraak met jou een loyalty concept op maat. Een concept dat past bij je bedrijf, en grote impact heeft!

Loyalty as a service


Sparco biedt loyalty as a service. Dit is een full service benadering waarmee we je loyaliteitsprogramma van A tot Z kunnen opzetten en realiseren: van creatie tot uitvoering. Met onze eigen strategie en conceptontwikkelaars zetten we een ijzersterk concept neer, dat we kunnen realiseren met behulp van ons eigen softwareplatform Webcentives. Indien nodig kunnen onze eigen ontwikkelaars ook een programma op maat ontwikkelen. Dankzij een eigen warehouse, een eigen digital reward center en een eigen service en aftersales afdeling is ook de selectie van cadeaus en de verwerking van bestellingen bij ons in goede handen. Deze full service benadering maakt Sparco uniek, en zorgt dat jij je nergens zorgen om hoeft te maken.

Wij kunnen ook delen van het proces voor je verzorgen. Heb je bijvoorbeeld wel een loyalty programma, maar geen eigen rewards of warehouse? Dan kun je dit gerust aan ons overlaten. Dit noemen we loyalty fulfilment.

B2B loyaliteitsprogramma’s


Loyaliteitsprogramma’s worden vaak door organisaties en bedrijven aangeboden, en worden daarom vaak geassocieerd met de B2B sector. Maar ook als je kijkt naar de doelgroep, kun je een onderscheid maken tussen B2B en B2C loyaliteitsprogramma’s.

Loyaliteitsprogramma’s zijn namelijk niet altijd gericht op de eindklant. Ook in de B2B-sector, waar beslissingen vaak meer op basis van berekening en budgetten worden genomen, is een loyaliteitsprogramma een krachtige marketing tool. Zo kun je je wederverkopers belonen voor bepaalde prestaties, of kun je via een B2B loyalty program trainingen aanbieden. Wij zijn gespecialiseerd in B2B loyalty programs en hebben al vele succesvolle programma’s ontwikkeld. Bekijk bijvoorbeeld de cases van Ingram Micro en Rensa.

Creëer klantenbinding met B2C loyaliteitsprogramma’s


Aankopen in de B2C sector zijn in vergelijking met de B2B sector vaker impulsief en gebaseerd op emotie. Een B2C loyaliteitsprogramma is juist daarom een uitgelezen kans om klanten aan je bedrijf of organisatie te binden. Dit zorgt voor meer omzet en een berg bruikbare informatie. De mogelijkheden voor dit soort programma’s zijn eindeloos. Daarom denkt Sparco graag mee over een passende loyalty oplossing, en voert deze van start tot finish voor je uit!

Voorbeelden B2C loyaliteitsprogramma


Het spaarprogramma is de bekendste vorm van een B2C loyalty program. Het biedt klanten de mogelijkheid te sparen voor kortingen, cadeaus of andere aanbiedingen. Zo worden trouwe klanten beloond en verleid om vaker terug te komen. Bekende voorbeelden van spaaracties zijn de Puntenwinkel van ING en Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van KLM. Maar loyaliteitsprogramma’s kunnen ook tot doel hebben de affiniteit met je merk te vergroten, bijvoorbeeld door inspiratie of extra service te bieden. Verder is een B2C loyaliteitsprogramma een uitstekende manier om waardevolle informatie over klanten te verzamelen.

Ga voor nog voor meer voorbeelden van B2C loyaliteitsprogramma’s naar onze cases, of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!