Vanaf nu verkrijgbaar. Pathé voucher(s) voor een film naar keuze, thuis of in de bioscoop. Bestel nu
Home » Cases » Rensa

Rensa: De voordelen van data driven loyalty in de praktijk


In tegenstelling tot de groeiende online focus van consumenten, hebben professionele afnemers soms nog een duwtje nodig om naar de webshop te gaan. Voor Rensa was het stimuleren en belonen van online bestellingen dan ook het uitgangspunt voor een nieuw loyalty concept, dat meer data driven is.

Rensa, groothandel in de installatiemarkt, gaf aan dat zij herhaalverkeer naar de webshop wilden stimuleren. Met als belangrijkste doel de omzet voor hun key brand partners te verhogen. Samen hebben we een nieuwe, data driven loyalty strategie uitgezet. Het resultaat is een programma waarin campagnes een belangrijk onderdeel vormen. Ik sprak met Carolien Elfrink van Rensa over de voordelen van dit nieuwe systeem in de praktijk.

Carolien Elfrink is 13 jaar werkzaam op de afdeling Marketing en Communicatie bij Rensa Verwarming en Ventilatie: Carolien heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd op het gebied van loyalty bij Rensa. Hiervoor voert zij het contact met de leveranciers die deel uitmaken van het Rensa Rewards programma.

Rensa heeft bewust gekozen voor een specialisatie in verwarming en ventilatie. Voor complexe technische vraagstukken kan de installateur de afdeling Rensa Techniek inschakelen. Naast uitgebreide kennis over het assortiment, biedt Rensa een verscheidenheid aan logistieke oplossingen om de werkzaamheden zo effectief mogelijk op de bouwplaats te laten verlopen.

“Er is inmiddels een duidelijke groei zichtbaar in het aantal online orders.”

Rensa Rewards programma

Binnen het Rensa Rewards progamma verdienen klanten punten op online orders. Handig, omdat je online met deeplinks veel meer informatie kwijt kunt en kunt filteren op technische specificaties. Ook kan de klant zo direct zien welke artikelen Rewards opleveren. Er is inmiddels een duidelijke groei zichtbaar in het aantal online orders, waar met Rewards verder op ingespeeld wordt. Voor het programma is gekozen voor een combinatie van een basisbeloning voor retentie en de inzet van campagnes om bepaald gedrag te stimuleren, en op deze manier te focussen op groei.

Onderdeel van marketingstrategie

Voor leveranciers is dit bovendien een goede marketingtool om de merkloyaliteit te vergroten. Het programma levert enorme exposure op. Bij een campagne worden klanten per e-mail op de hoogte gebracht over hun beloning, behaald met de campagne van een specifieke leverancier. En die beloning kan leiden tot een directe bestelling in de cadeaushop. Dit werkt een positieve merkbeleving in de hand.

Het loyaliteitsprogramma vormt dus een onderdeel van de marketingstrategie van Rensa. De tools om rapportages te kunnen maken van de deelnemers komen van Sparco. Daarnaast haalt Rensa data over de deelnemers en hun online gedrag uit hun eigen systemen.

“De campagnematige aanpak zorgt ervoor dat er gericht op doelstellingen en omzetstromen gestuurd kan worden.”

Campagnematige aanpak

Op dit moment doen er 20 Rewardspartners, leveranciers van Rensa, mee aan het programma. Samen met deze leveranciers bepaalt Rensa waar de focus op moet komen te liggen. Dat kan een nieuw product zijn of een bepaalde productrange die wat meer onder de aandacht gebracht mag worden. Belangrijk is om voorafgaand aan elke campagne duidelijk de doelstelling te formuleren om zo ook te analyseren of de campagne heeft bijgedragen aan het behalen van dit doel. De campagnes zorgen er dus voor dat er gericht op doelstellingen en omzetstromen gestuurd kan worden.

Communicatie over het programma gebeurt online en per e-mail. Het programma is hiermee klantvriendelijker en overzichtelijker dan het traditionele spaarprogramma waar Rensa voorheen mee werkte.

“Voor ons is data driven loyalty de toekomst. En wij staan open voor alle mogelijkheden die daarin nog gerealiseerd kunnen worden.”

Data driven loyalty is de toekomst

Rensa is in september met het Rewards programma gestart. En het aantal klanten dat zich aanmeldt is groeiende. Door de focus op een online programma heb je meer data in handen. Dat maakt van data driven loyalty de toekomst. Rensa wil de komende jaren dan ook verder inzetten op de mogelijkheden die data driven loyalty met zich meebrengt. Een loyaliteitsprogramma blijft echter onderdeel van je marketingstrategie. Je kunt veel data uit het programma halen, maar het gedrag van klanten zal altijd gestimuleerd worden door een mix van marketingactiviteiten.

Samenwerking met Sparco

“Wij zijn heel blij met de ondersteuning van Sparco. Wij kunnen de campagnes via ons eigen CMS nu zelf inrichten, maar de technische ondersteuning komt van hen. Sparco verwerkt de data en zorgt voor de intelligentie over de berekeningen van de punten. Daar is een intensief proces aan vooraf gegaan om dat technisch goed voor elkaar te krijgen. Sparco heeft ons bovendien begeleid in het inregelen van de standaard communicatiemomenten met de deelnemers. Ook de puntenupdates en andere vaste communicatiezaken verlopen nu automatisch.

Sparco is onze partner geweest om dit hele concept te bedenken en van de grond te krijgen door koppelingen te maken met onze ERP. Daarnaast bieden zij marketingondersteuning, regelen zij de communicatie in en doen zij de sourcing van speciale Rewards die aansluiten op de belevingswereld van de deelnemers aan het programma.”

Betrokken accountmanager:
Ali Al Bana
Ali Al Bana
Betrokken projectmanager:
Danny Hendrikse
Danny Hendrikse

“Er is inmiddels een duidelijke groei zichtbaar in het aantal online orders.”

Carolien Elfrink