Vanaf nu verkrijgbaar. Pathé voucher(s) voor een film naar keuze, thuis of in de bioscoop. Bestel nu
Home » Cases » Keurslager

De Keurslager maakt punten sparen aantrekkelijk voor alle doelgroepen


Waar de Keurslager in de jaren ’60 begon met een zegelboekje en de consument nog slechts kon sparen voor een handjevol producten, is de Vereniging van Keurslagers sinds april 2020 overgestapt op een volledig gedigitaliseerd spaarsysteem. Aan dit systeem zit een cadeaushop vast met ruim 1.400 producten. Door deze focus op online wil de Keurslager óók een jongere doelgroep aan zich binden. Voor de opzet en uitrol van de online cadeaushop werkte Sparco samen met Intersolve. Ik sprak met Linda en Petra over het resultaat: een moderne vorm van klantenbinding waar alle doelgroepen zich in kunnen vinden. En die de Keurslager klaarmaakt voor de toekomst.

Linda Uijtewaal, coördinator Marketing Communicatie bij de Vereniging van Keurslagers, houdt zich bezig met alle landelijke communicatie richting de consument o.a. via de website, het Proefmagazine, de sociale mediakanalen en het spaarprogramma.

Petra de Ruiter, 21 jaar werkzaam bij de Vereniging van Keurslagers, is verantwoordelijk voor het uitvoerende gedeelte van het Stichting Beheer Keurslager Spaarsysteem (SBK). Een aparte tak binnen de Vereniging, die de opbrengsten van de door de consument aangekochte punten beheert.

Het merk Keurslager bestaat al sinds 1946. Inmiddels is dit merk uitgegroeid tot dé slagersformule van Nederland met bijna 400 Keurslagers verspreid over het land. Waar de Keurslager voor staat is al die tijd onveranderd gebleven: vakmanschap, ambacht en advies. Uitgedrukt in de pay-off: Verstand van lekker vlees.

“Eerder moest je 2 weken wachten tot je je gespaarde producten kon ophalen bij de Keurslager. Dat accepteert de consument van nu niet meer.”

Aangepast aan deze tijd

Sparco heeft voor de Vereniging van Keurslagers in april vorig jaar een digitaal spaarprogramma ontwikkeld. De belangrijkste redenen: een te beperkt cadeau assortiment en een verouderd customer loyalty systeem. Zo zaten er binnen het oude systeem nog grossiers tussen, wat ervoor zorgde dat de consument soms 2 weken moest wachten op cadeauartikelen, om die vervolgens zelf in de winkel op te halen. De consument van nu is echter gewend aan de snelle levertijden die de online giganten bieden. En verwacht hierdoor van andere retailers dezelfde service. Het systeem moest dus worden aangepast aan de eisen van deze tijd.

Het resultaat is de lancering van een volledig digitale frontstore waarin punten verzilverd kunnen worden, een verrijking van het aantal premiums, snellere levertijden en een goed georganiseerde backoffice van de klantenservice. Wat zowel voor de spaarder als voor de interne organisatie voor een positieve verandering heeft gezorgd.

“Door de customer journey te vereenvoudigen, heeft Sparco de druk op de helpdesk aanzienlijk verlaagd.”

Druk op de helpdesk verlaagd

De Vereniging van Keurslagers was hiervoor op zoek naar een partij die ook de klantenservice kon faciliteren. Samen met de Keurslager heeft Sparco dan ook meegedacht over de informatievoorziening over het nieuwe programma, door het stappenplan visueel in kaart te brengen en de customer journey te vereenvoudigen. Dit heeft de druk op de helpdesk, die kort na livegang nog fors was, aanzienlijk verlaagd. Ook de doelgroep 50+ blijkt nu goed overweg te kunnen met de digitale mogelijkheden.

Het spaarprogramma in praktijk

De Keurslager biedt de consument de mogelijkheid punten te kopen bij het boodschappen doen. Klanten betalen 5 eurocent per punt, wat in het spaarprogramma wordt geconverteerd naar een hogere waarde. Na aankoop is een punt 32% meer waard. Doel hiervan is klantbehoud en het stimuleren van herhaalaankopen. En, zoals gezegd, het klantenbestand verjongen en uitbreiden.

Om mee te doen met het spaarprogramma vraag je als consument een gratis pas aan bij de Keurslager. Met de gespaarde punten kun je in de winkel vleesproducten kopen, contanten of je kunt je punten via het digitale spaarprogramma inwisselen voor zo’n 1400 artikelen: van fysieke producten tot digitale cadeaukaarten.

Handelingen gecentraliseerd

Sparco beheert de cadeaushop, inclusief het cadeauassortiment. De puntenadministratie, gekoppeld aan de pinterminals van de Keurslager, wordt verwerkt via het externe transactieplatform van Intersolve. Het spaarprogramma heeft dan ook een volledige API-integratie met dit platform. Zodra een klant in het spaarprogramma inlogt, krijgt hij of zij hierdoor realtime het actuele saldo van zijn of haar kaart te zien. Het zoeken naar een geschenk, het selecteren, het plaatsen van een bestelling: dit loopt allemaal synchroon met elkaar. Door de integratie met Intersolve gebeurt het registreren en activeren van de kaart nu ook gelijktijdig. Kortom, Sparco heeft ervoor gezorgd dat de handelingen rondom het spaarprogramma zoveel mogelijk zijn gecentraliseerd.

“Met specifieke acties kun je gedrag sturen. De volgende stap is mensen te bewegen meer punten te verzilveren.”

Gedrag sturen door acties

Opvallend aan het de nieuwe cadeaushop en het ruimere assortiment is dat de consument trouw blijft aan huishoudelijke artikelen. Wel initieert Sparco acties met soms voor de Keurslager branchevreemde artikelen. Als die door Sparco worden aangejaagd, scoren die ook goed. Zo bedacht Sparco voor de feestdagen een kraskaartactie, die goed is ontvangen. Dit toont aan dat je met specifieke acties gedrag kunt sturen. De volgende stap is dan ook te onderzoeken hoe je mensen nog meer kunt bewegen mee te doen aan het spaarprogramma of meer punten kunt laten verzilveren. Hierin laat de Keurslager zich leiden door de expertise van Sparco.

Jongere doelgroep binden

Corona heeft ervoor gezorgd dat de jongere doelgroep uit zichzelf naar de Keurslager komt. Nu de horeca dicht is, gaan mensen vaker naar de speciaalzaak. Dit is dus een goed moment om deze doelgroep te binden. De jongere doelgroep is immers minder loyaal aan merken en winkels. Maar het hoge rendement van het spaarprogramma triggert deelname én maakt herhaalaankopen aantrekkelijk.

Een wens voor de toekomst is om de spaarpas via de telefoon aan te kunnen bieden. Daar is de infrastructuur van de Keurslager op dit moment nog niet op ingespeeld. Maar om de jongere doelgroep ook op langere termijn te kunnen binden, is ‘sparen zonder pas’ essentieel.

Samenwerking met Sparco

“De snelle levertijd, goede prijzen en digitalisering van het programma: de ontwikkeling die we het afgelopen jaar met Sparco hebben kunnen realiseren is een fast forward naar deze tijd. Nu gaan we kijken hoe we die digitalisering nog een stap verder kunnen krijgen. Dat gaat met de samenwerking en expertise van Sparco en Intersolve zeker lukken. Daarbij ervaren wij het als heel prettig dat wij ons niet met technische details en verwerkings- en verzendkosten hoeven bezig te houden. Dat Sparco ons hierin ontzorgt geeft veel rust.”

Linda Uijtewaal
Betrokken accountmanager:
Ali Al Bana
Ali Al Bana
Betrokken projectmanager:
Danny Hendrikse
Danny Hendrikse

“Eerder moest je 2 weken wachten tot je je gespaarde producten kon ophalen bij de Keurslager. Dat accepteert de consument van nu niet meer.”

Petra de Ruiter