Vanaf nu verkrijgbaar. Pathé voucher(s) voor een film naar keuze, thuis of in de bioscoop. Bestel nu
Home » Cases » ASR

a.s.r. Vitality benut de enorme kracht van belonen


In 1997 lanceerde de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery het Vitality-programma. Het doel: het stimuleren van een gezonde leefstijl bij leden om op die manier (deels) beïnvloedbare ziekten als obesitas, diabetes en kanker te voorkomen. In 2019 ging a.s.r. een exclusieve samenwerking aan met de Discovery-group en rolden zij het programma uit in ons land. Vanaf het begin is Sparco hierbij betrokken.

Ramon Krans is partner manager bij a.s.r. Vitality. Vanuit deze rol worden de verschillende samenwerkingen die a.s.r. Vitality heeft vormgegeven.

“Het Vitality-programma draait inmiddels in 28 landen en heeft meer dan 20 miljoen gebruikers”

vertelt Ramon Krans.

“Het concept staat dus gewoon. In eerste instantie heeft het tot doel mensen vaker en meer in beweging te laten komen, simpelweg door het leuk te maken. Door meer te bewegen, kun je punten verdienen en die punten kun je inwisselen voor leuke beloningen. Op de lange termijn resulteert dit in een gezondere leefstijl. Dat is fijn voor de mensen zelf maar tegelijkertijd hebben wij daar als a.s.r. ook baat bij: als onze leden meer en vaker bewegen, zullen zij minder vaak ziek zijn, wat voor alle betrokken partijen financiële voordelen heeft. Ook werkgevers ervaren de positieve effecten doordat minder werknemers uitvallen. Daarmee wordt iedereen in de keten er uiteindelijk beter van.”

Aangepast aan de Nederlandse markt

“Het gaat om een bestaand programma. Toen we er mee begonnen, hebben we Sparco in de arm genomen om met ons mee te denken hoe we het concept geschikt konden maken voor de Nederlandse markt. Sparco heeft veel kennis en ervaring op het gebied van loyalty, o.a. waar het gaat om de beloningen die je aanbiedt. Waar in Engeland Starbucks koffie als reward bijvoorbeeld gewild was, zijn bij ons de cadeaubonnen heel populair. We willen niet lukraak van alles aanbieden, het assortiment moet op een of andere manier te maken hebben met gezondheid en ontspanning, én maatschappelijk verantwoord zijn. Sparco regelt voor ons niet alleen de fulfilment, maar ook de benodigde technische koppelingen tussen de a.s.r. Vitality app en de webshops van verschillende leveranciers van producten. Voor gebruikers van het programma moet alles via de a.s.r. Vitality app te regelen zijn.”

Belonen werkt

Deelname aan het a.s.r. Vitality-programma kost gebruikers 3,50 euro per maand.

“De a.s.r. Vitality app koppel je aan een activity tracker of fitness app, zodat je precies kunt bijhouden hoeveel stappen je zet. Daarnaast kun je vanaf eind oktober sportlessen boeken via de app. Die gegevens vormen voor ons het bewijs dat je daadwerkelijk hebt bewogen. Het leuke is dat je iedere week een nieuw weekdoel krijgt. Als je het haalt, verdien je punten, die je kunt inwisselen voor weekbeloningen zoals cadeaubonnen en fitnessmaterialen. Je kunt de punten ook opsparen of aan een goed doel geven. Om het uitdagend te houden, wordt je weekdoel aangepast aan je prestatie. Dus als je het realiseert, wordt de lat iets hoger gelegd en lukt het niet dan gaat de lat iets lager. Daardoor blijf je gemotiveerd. Daarnaast zijn er ook maand- en jaarbeloningen. Zo kun je in twee jaar het aankoopbedrag van je Apple Watch of Fitbit terugverdienen op basis van je totaal aantal punten. En ieder jaar wordt je Vitality Status bepaald op basis van je instapping in dat jaar. Hoe hoger je status, hoe meer cashback je ontvangt op je aanvullende zorg- of tandartsverzekering. Zo krijgen gebruikers op alle mogelijke manieren een positieve stimulans.”

Bewustwording op gang brengen

“Ons programma is uitdrukkelijk voor iedereen toegankelijk, niet alleen voor mensen die al goed bezig zijn. Als je begint, word je gevraagd een aantal vragen te beantwoorden over je gezondheid en je leefstijl. Bovendien wordt een gezondheidscheck aangeboden, waarbij o.a. je BMI wordt bepaald en cholesterol- en glucose metingen worden gedaan. Deze gegevens kun je invullen in de app, waarna je Vitality-leeftijd wordt bepaald. We doen ons best om mensen bewust te maken hoe gezond ze op dit moment zijn. Om hen vervolgens via het a.s.r. Vitality programma te helpen daadwerkelijk hun gedrag te veranderen, stap voor stap.”

Gezondheid in al zijn facetten

Krans benadrukt dat a.s.r. Vitality geen beweegconcept is.

“Het is onze intentie om Nederlanders gezond te maken. Om dat te bereiken, doen we meer dan alleen mensen stimuleren om meer te bewegen. Ook je voeding, je slaappatroon en voldoende ontspanning zijn van belang voor een gezonde leefstijl. Het Vitality platform richt zich op al deze facetten en wil het mogelijk maken om op al deze gebieden aan je gezondheid te werken. De kunst is echter om dit soort zaken meetbaar te maken. Daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt, samen met de Vitality-Group. Om het a.s.r. Vitality programma door te ontwikkelen, hebben we partners om ons heen nodig die dat proces kunnen ondersteunen. Ook Sparco speelt daar wat ons betreft een essentiële rol in.”

Betrokken accountmanager:
Kevin Martens
Kevin Martens
Betrokken projectmanager:
Ali Al Bana
Ali Al Bana

“Het Vitality-programma draait inmiddels in 28 landen en heeft meer dan 20 miljoen gebruikers.”

Ramon Krans