Vanaf nu verkrijgbaar. Pathé voucher(s) voor een film naar keuze, thuis of in de bioscoop. Bestel nu
Home » Cases » Also

De Bonus Club is een win-win tool voor ALSO en haar resellers


Even een printje maken op je thuiswerkplek kan een heel gedoe opleveren. Je cartridges zijn op of je hebt überhaupt geen printer. Het belang van een goed functionerend kantoor is door COVID-19 pijnlijk helder geworden. Technologisch distributiebedrijf ALSO is een van de drijvende krachten dat met een uitgebreid productportfolio van haar vendoren, onder meer het thuiswerken van eindklanten verder professionaliseert.

Ik sprak met Brigitte van den Boogaard over de volgende vraag: hoe maken resellers een keuze uit alle ICT-merken die het bedrijf vertegenwoordigt? Hiervoor biedt de Bonus Club een oplossing: binnen dit loyaliteitsprogramma kan ALSO haar klanten begeleiden en sturen naar wat de markt nodig heeft of naar de nieuwste producten. De reseller krijgt daarbij aantrekkelijke prijzen en leuke extra’s. Dit aanvankelijk Nederlandse programma is inmiddels uitgerold in 17 ALSO-landen.

Brigitte van den Boogaard is bij ALSO in de rol van director verantwoordelijk voor het E-commerce- & Marketing Team in de Benelux. Daarnaast maakt ze deel uit van het marketingteam in Frankrijk én momenteel ook in Spanje waar ALSO in maart start met het aanbieden van software via de ALSO Cloud Marketplace. Ik sprak met Brigitte over de internationale uitrol van de ALSO Bonus Club, het loyaliteitsprogramma dat Sparco aanvankelijk voor de Nederlandse markt opzette onder de naam ALSO Favorites.

ALSO is een ICT technologyprovider met een internationale scope. Het productportfolio is opgedeeld op basis van het 3-S businessmodel: Supply, Solutions en As-a-Service. Supply staat voor de traditionele verkoop van hardware aan IT-bedrijven en retail. Solutions heeft betrekking op alles in de ‘nieuwe wereld’, zoals: IoT, streaming en gaming. Onder As-a-Service valt de software die ALSO verkoopt aan IT-bedrijven via de ALSO Marketplace. Denk daarbij aan producten van Microsoft, maar ook producten gericht op security en bijvoorbeeld archiving.

“Vanwege de gebruiksvriendelijkheid hebben de andere ALSO-landen voor het Nederlandse loyaliteitsprogramma gekozen.”

Uniformiteit in loyaliteit

Voor ALSO is het belang van een loyaliteitsprogramma in eerste instantie: toegevoegde waarde bieden aan hun klanten als blijk van waardering dat zij zakendoen met ALSO. ALSO Nederland maakte om die reden al langere tijd gebruik van het loyaliteitsprogramma van Sparco, onder de naam: ALSO Favourites. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid hebben de andere landen waar ALSO actief is er recentelijk voor gekozen dit programma over te nemen. Tegelijk met deze internationale uitrol heeft er een rebranding en renaming plaatsgevonden. Dit, om de uniformiteit in alle ALSO-landen te waarborgen.

Campagnematige aanpak

Binnen de nieuwe ALSO Bonus Club zijn er enkele mechanismes aangepast. Zo was ALSO Favourites vooral gericht op het behalen van een eindtarget, waarvoor je bonuspunten kon verdienen op alle producten. De Bonus Club is meer campagnematig ingericht, waardoor je bepaalde productgroepen specifiek kunt boosten. Dit kunnen artikelen zijn die al langer in het magazijn liggen. Of juist nieuwe merken die op je op deze manier kunt introduceren.

Door de campagnematige opzet van de Bonus Club kun je dus specifieker marketingbudgetten inzetten die leveranciers voor loyalty reserveren. Een aanpak die we ook al zagen bij Rensa. Hierdoor kun je meten hoeveel omzet je genereert als je het programma aanzet, in vergelijking met de omzet zonder boost van de Bonus Club.

“Een loyaliteitsprogramma is een goed middel om te communiceren met klanten.”

Structuur in productafname

Doordat het puntensysteem transparant is en makkelijk terug te vinden is op de webshop, zorg je voor structuur in de afname van producten. Als een klant inlogt op de webshop ziet hij of zij namelijk direct op welke producten punten verkregen kunnen worden en vanaf welke hoeveelheid je extra punten kunt verdienen. Dit wordt door klanten van ALSO als handig ervaren, wat ervoor zorgt dat zij hun gedrag hierop aanpassen. Een loyaliteitsprogramma is dus ook een goed middel om te communiceren met klanten.

“De campagnematige benadering zorgt internationaal voor een grotere slagkracht.”

Grotere slagkracht

Hoewel er nu sprake is van uniformiteit in de loyalty benadering en het mechanisme van het programma nu voor alle landen hetzelfde is, worden de marketingcampagnes grotendeels landelijk ingericht. Sommige campagnes zijn echter internationaal opgezet, een verschil met het ALSO Favourites programma. Dit past ook bij een bedrijf als ALSO dat 1,5 jaar geleden tot een Europees georiënteerde organisatie is getransformeerd. Het aantal Europese contactpersonen binnen het merkenportfolio is toegenomen, wat ALSO meer slagkracht geeft als campagnes over meerdere landen tegelijk lopen.

Van bezit naar gebruik

In de toekomst wil ALSO de Bonus Club ook gaan gebruiken voor de onderdelen Solutions en As-a-Service. Brigitte geeft hiervoor als reden de verandering die nu in de markt zichtbaar is: van bezit naar betalen voor gebruik. Als voorbeeld noemt zij het leasen van een auto of het huren van een auto voor een dag. Deze transformatie vindt nu ook in de IT plaats. ALSO ziet dat hun business verschuift naar deze nieuwe manier van IT-gebruik. Ook printers en cartridges kun je immers leasen. Sterker nog: je kunt je hele thuiswerkplek als totaalpakket leasen inclusief laptop, monitor en een printer. De innovatiesnelheid is hoog. Zo heb je toch de meest moderne IT-tools tot je beschikking. Een goede aanleiding om te onderzoeken hoe de loyalty tool aan deze verandering in de markt aangepast kan worden.

Extra acties

Naast het opzetten van de nieuwe Bonus Club hebben wij nog separate acties met ALSO uitgevoerd. Afgelopen oktober kregen de medewerkers van ALSO Benelux toegang tot een cadeaushop, als blijk van waardering in deze gekke tijd. In januari liep er een soortgelijke actie voor hun Belgische partners, die een nieuwjaarsgeschenk mochten uitkiezen. Door middel van een vouchercode met URL kregen zij toegang tot het programma, en kon er een keuze worden gemaakt uit speciaal geselecteerde producten. Hiervoor hebben wij een programma ingericht dat gerecycled kan worden voor toekomstige acties.

Samenwerking met Sparco

“Doordat wij onze leveranciers en bepaalde producten via campagnes kunnen uitlichten, dient de Bonus Club als extra marketingondersteuning. Het loyalty programma helpt het koopgedrag van de resellers immers te sturen. Voor ons is het prettig dat de tool schaalbaar is en gebruiksvriendelijk: wij hebben geen werk aan de afhandeling. De B2B-tool kunnen wij volledig zelfstandig inrichten. En is het tijd om beloningen uit te reiken, dan regelt Sparco dat. Deze processen lopen volledig geautomatiseerd. Hierdoor ontzorgt Sparco ons zoals wij onze klanten ontzorgen. Dat sluit heel mooi aan.”

Brigitte van den Boogaard
Betrokken accountmanager:
Ali Al Bana
Ali Al Bana
Betrokken projectmanager:
Danny Hendrikse
Danny Hendrikse

“Vanwege de gebruiksvriendelijkheid hebben de andere ALSO-landen voor het Nederlandse loyaliteitsprogramma gekozen.”

Brigitte van den Boogaard